Teraz jest 28 mar 2024, 10:12




Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 150 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Autor Wiadomość
PostNapisane: 05 lut 2021, 20:38 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Mam pytanie, które kieruję przede wszystkim do mlodego, który w tym rejonie jest dla mnie największym autorytetem. Chodzi o Porębę.
Oczywiście nie chcę nikomu innemu uchybić. Jeśli ktoś zna odpowiedź to bardzo proszę o jej udzielenie.

Czarny szlak wiodący z Poręby do przysiółka Zazdrość.
na południe od leśniczówki:
Czy jest możliwe, że przecinała go kiedyś linia kolei wąskotorowej?


Załączniki:
1.jpg
1.jpg [ 128.07 KiB | Przeglądane 9100 razy ]
2.jpg
2.jpg [ 121.21 KiB | Przeglądane 9100 razy ]
3.jpg
3.jpg [ 125.6 KiB | Przeglądane 9100 razy ]

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 05 lut 2021, 21:08 

Dołączył(a): 06 cze 2011, 13:09
Posty: 633
Może się przyda?
Załącznik:
Mapa Compass Jura_K_Cz.jpg
Mapa Compass Jura_K_Cz.jpg [ 151.14 KiB | Przeglądane 9169 razy ]


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 05 lut 2021, 21:19 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
ojej!
Dzieki wielkie!
Dziś od lesniczego w Porębie uslyszałem o kolejce "Sołglowskiej"!
Lazłem po krzaczorach i natrafiłem na wiadukt - gigant. 6 metrów wysokości.
No to mam jasność, pytanie tylko kiedy to wybudowano? Dlaczego? i gdzie właściwie się ona kończy na zachodzie?
:shock:

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 05 lut 2021, 21:53 

Dołączył(a): 06 cze 2011, 13:09
Posty: 633
Ona łączyła (?) Drogę Kościelną z Duktem Cogłowskim :? :?:
Załącznik:
Kolejka Cogłowska z GoogleMaps.jpg
Kolejka Cogłowska z GoogleMaps.jpg [ 10.3 KiB | Przeglądane 9148 razy ]


Sorry, tu chyba nic nie widać :(


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 05 lut 2021, 22:02 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Kasiu. Między słowem "Kosiowe", a "Kolejka" na Twojej mapie jest taka biała plamka. Na wschód od niej jest ten wiadukt. Ale dosłownie kilkaset metrów.
Dziś dzięki sugestii dwóch przyjaciół - Roberta i smara - zacząłem podejrzewać, że właśnie tamtędy przebiegał tor.
Do wschodnich rubieży tej "białej plamy" usiluję dotrzeć od dwóch tygodni. Ze wszystkich stron. Tam są bagna, a albo jest za duzo śniegu, albo odwilż.
Zdaniem lesniczych tutejszych linia biegnie dalej na zachód, ale nawet na lidarze nie jestem pewien jej przebiegu.

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 05 lut 2021, 23:03 

Dołączył(a): 17 paź 2006, 18:03
Posty: 178
Lokalizacja: Zawiercie
Kolejka na mapie WIG z 1931 prowadzi do kopalni Teodor.


Załączniki:
WIG_Siewierz_1931.png
WIG_Siewierz_1931.png [ 215.29 KiB | Przeglądane 9128 razy ]
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 05 lut 2021, 23:44 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Tam jest Teodor? Znam to miejsce doskonale. Czyli wał po wschodniej stronie Pruskiej Drogi to nasyp kolejki! wielkie dzięki fraggpaul :!: :!: :!:
Zmylili mnie przedmówcy twierdząc, że Teodor była w Gołuchowicach.

Przy okazji - edytowałem jeszcze raz - na Twojej mapie pojawiła się lesniczówka Łaboń, której dziś tak naprawdę szukałem :D

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 06 lut 2021, 11:26 

Dołączył(a): 16 kwi 2016, 18:47
Posty: 201
Kolejek bylo tam wiecej. Polaczylem mapy Siewierz 1931 i Zawiercie 1935 (wczesniejszej nie znalazlem) i nalozylem na OSM:
https://mapwarper.net/maps/53761#Previe ... ed_Map_tab

A wie ktos skad pochodza te nazwy:
Dukt Coglowski, Kolejka Coglowska - od Ciągowic? (bo jest też Ciągowska Droga)

A Pruska Droga (zbudowali Prusacy po III rozbiorze?)?

Droga Kościelna?
Dukt Zielony?


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 06 lut 2021, 13:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 gru 2006, 20:13
Posty: 1487
na jednej mapce wygląda to tak
Załącznik:
kolejka.jpg
kolejka.jpg [ 79.16 KiB | Przeglądane 9055 razy ]

_________________
Woody Allena cenię za specyficzne poczucie humoru
Wojciecha Pokorę również za nazwisko cenię.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 06 lut 2021, 14:03 

Dołączył(a): 16 kwi 2016, 18:47
Posty: 201
^^ A masz moze wieksza te mapke?


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 06 lut 2021, 14:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 gru 2006, 20:13
Posty: 1487
mapka jest, plany są a wszystko w wieży koła do wąskotorówki są to i wózek będzie tylko szyny jeszcze dwie po 1,5 m szukam a tak wogóle znalazła się fota chodnika kopalni- to rewelka regionalna i stała się jasność . Nie musicie już konfabulować bo na fotce można wszystko odczytać co i jak


Załączniki:
wegiel kopalnia.jpg
wegiel kopalnia.jpg [ 192.77 KiB | Przeglądane 9044 razy ]

_________________
Woody Allena cenię za specyficzne poczucie humoru
Wojciecha Pokorę również za nazwisko cenię.
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 06 lut 2021, 14:24 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Konfabulacja to uzupełnianie treści danymi może logicznymi, ale nieprawdziwymi.
Tutaj nikt nie konfabuluje.

Nad słowem "Coglowska" się za to zastanawiałem. Pan Leśniczy z Poręby zasugerował, że slowo to pochodzi od nazwiska, albo nazwy spółki, ktora budowała torowisko. Co ciekawe najwyższe wzniesienie w Woźnikach nosi nazwę "COGLOWA GÓRA".

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 06 lut 2021, 15:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 gru 2006, 20:13
Posty: 1487
Wersja od nazwiska leśniczego - gajowego jest dość często wspominana
Wg słownika górniczego natomiast:
Cągiel - kloce drewniane w środku kasztów.
Przy kopalniach potrzeba było dość drewna były specjalne wagoniki a lasy w Porębie były i są .
Do głównej linii ale już bez planów( nie było obowiązku) podłączano linie do lasów gdzie zrywano drzewa. Dodatkowo jeszcze Niemcy w czasie I WŚ prowadzili rabunkową gospodarkę lasów i dla tych celów budowali nowe odnogi kolejek.
Dodatkowo jeszcze budowano odnogi do kopalń w okolicach Siewierza.
Jeszcze po II WŚ z cegielni siewierskiej( pod lasem) wykorzystywano kolejkę do transportu cegły do Zawiercia( kolejka coglowska). Niewątpliwie przeszkodą była linia normalnotorowa ale poradzono sobie stawiając rampę przeładunkową na jednym z przejazdów ( zero śladu). W Porębie występowały wszystkie rodzaje kopalń : od odkrywkowych, poprzez szybikowe, upadowe i szyby mechaniczne.
Nie wszystkie relikty wałów związane są z kolejką.
Od strony Zawiercia na brzegu lasu powinien znajdować się też wał- relikt wejścia do szybu upadowego.
Mostki zbudowano dla potrzeb kolejki w tym kamienny na Mitrędze.

_________________
Woody Allena cenię za specyficzne poczucie humoru
Wojciecha Pokorę również za nazwisko cenię.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 lut 2021, 22:23 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Nie wszystkie relikty wałów związane są z kolejką?

a które nie są?

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 08 lut 2021, 13:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 gru 2006, 20:13
Posty: 1487
Zmieniła się obecnie np technika budowy pasów przeciwpożarowych. Dawniej kopano szpadlami i łopatami . A to jeden z wielu przykładów wałów leśnych. Dawno, dawno temu granice między dobrami ziemskimi na obszarach leśnych wyznaczano właśnie wałami ziemnymi albo granica między lasem państwowym a prywatnymi. Poza tym kolejki budowano na duktach już istniejących lub specjalnie w tym celu powstałych. Jak las suchy i dukt równy nie trzeba było nasypów( to zaleta kolejek wąskotorowych). I szybko można było zmieniać ułożenia torów
Załącznik:
Tutaj biała strzałka pokazuje tory wąskotorówki - jak widać nasyp nie był potrzebny. Z prawej strony normalnotorówka i nasyp jak trzeba i dodatkowa szyna do przetaczania koleb na budowie linii kolejowej
1934-1936 043c.jpg
1934-1936 043c.jpg [ 43.78 KiB | Przeglądane 8884 razy ]


Załączniki:
Tutaj np potrzebny był nasyp( niech będzie wał)na mapach sztabowych masz zaznaczone tylko stałe: główną i jej dwie odnogi łacznie z kopalnią Stanisław. Na starszych trzy a nawet cztery. Szkoda, że brak odnogi na mapach do kopalni Pinoli.
gfy.jpeg
gfy.jpeg [ 48.34 KiB | Przeglądane 8884 razy ]

_________________
Woody Allena cenię za specyficzne poczucie humoru
Wojciecha Pokorę również za nazwisko cenię.
Gora
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 150 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Teraz jest 28 mar 2024, 10:12


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkownikow i 34 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątkow
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postow
Nie możesz usuwać swoich postow
Nie możesz dodawać załącznikow

Szukaj:
cron

Informujemy, iż forumjurajskie.pl w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności używa pliki cookies.
Więcej informacji na ten temat w linku: Polityka prywatności

Wydawnictwo

Kajakiem

Sklep Arsenał

Jura Paintball Silesia

JuraInfo.pl - noclegi na Jurze


ForumJurajskie.pl służy pogłębianiu wiedzy o Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej, oraz okolicznych regionach m.in. Obniżeniu Górnej Warty, Jurze Wieluńskiej, Progu Lelowskim, itd.
Poruszane jest tu całe spektrum zagadnień związanych z historią, etnografią, kulturą, środowiskiem przyrodniczym, oraz turystyką i krajoznawstwem obszaru Jury Polskiej.
Możesz zaprezentować jurajskie zdjęcia, zapytać o bazę noclegową, wybrać najciekawszą trasę wycieczki, czy też dowiedzieć się o mniej znanych miejscach.

Właściciel ForumJurajskie.pl / JuraPolska nie bierze odpowiedzialności za treści zamieszczane na forum przez użytkowników,
jednocześnie zastrzega sobie prawo do usunięcia wpisów naruszających zapisy regulaminu forum.
Kontakt z administratorem forum - zobacz tutaj.



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL