Jurajskie Forum Dyskusyjne http://forumjurajskie.pl/ |
|
Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze. http://forumjurajskie.pl/viewtopic.php?f=1&t=2297 |
Strona 1 z 22 |
Autor: | u469 [ 05 lut 2008, 19:46 ] | |||
Tytuł: | Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze. | |||
Myślę, że jest to bardzo ciekawy temat, jak dotąd jeszcze się tu nie pojawił, aczkolwiek pewne moto-smaczki wypływały np. "Fabiański". Odnośnie zabytkowej motoryzacji interesuje mnie wszystko - fotki, zasłyszane opowieści itp. W Moto-zagadce pojawiła sie postać hrabiego Karola Raczyńskiego, którego śiało można uznać za pioniera motoryzacji nie tylko w naszym regionie ale także na ziemiach polskich. Raczyński był posiadaczem jednego z pierwszych samochodów zarejestrowanych w Królestwie Polskim, był rok 1898 a hrabia posiadał wówczas trójkołowy wehikuł marki De Dion Bouton i brał nim udział w organizowanych w zachodniej Europie próbach bicia rekordów prędkości. Poniżej dzięki uprzejmości Irka i Krzyśka z Janowa zamieszczam dwie nieznane moto-fotki związane z rodzina Raczyńskich. Na pierwszej zrobionej pod pałacem widzimy prawdopodobnie samochód Tatra i hrabinę Raczyńska, druga przedstawia moto-piknik Raczyńskich, marki przedstawionego tam auta niestety nie potrafię określić. Pozdrawiam. Pozwoliłem sobie, ze względu na zmianę tematyki, zmodyfikować troszkę tytuł /Michał
|
Autor: | alkosander [ 05 lut 2008, 21:21 ] |
Tytuł: | Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze. |
Tatra miała charakterystyczny przód więc nie powinno być pomyłki.Z dawnych lat (bo kto w młodości nie interesował się samochodami? ) zostało mi trochę książek i leksykonów z tej tematyki.W wolnej chwili poszukam czegoś podobnego do drugiego pojazdu.Mam zdjęcie samochodu Arkuszewskiego przed pałacem w Pilicy i fragment wspomnień jego wnuka traktujących o samochodach w ich rodzinie.Zdjęcie muszę trochę "przytuningować" bo to "fotokopia z kserokopii" albo na odwrót |
Autor: | alkosander [ 06 lut 2008, 15:57 ] | ||
Tytuł: | Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze. | ||
Nauka jazdy na pilickim rynku.Połowa lat pięćdziesiątych.Nie ma to jak terenowe auto i łańcuchy na kołach chociaż zima najwyraźniej mizerna.Pod tym względem nic się na Jurze nie zmieniło
|
Autor: | mlody [ 06 lut 2008, 19:05 ] |
Tytuł: | Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze. |
Czar czterech kółek na Jurze. Rejestracja samochodu złotopockiego Litery KR to chyba wskazanie na Karola Raczyńskiego, który był współzałożycielem i dwukrotnie prezesem Automobilklubu Polskiego. Gdzies ktoś pokazał schronisko PTT w Złotym Potoku. To ma związek prawdopodobnie z jego przynależnością do tego towarzystwa . Dla młodszych forumowiczów informacja. PTT i PTK działały niezależnie od siebie i z nich powstało PTTK. KR był wielkim miłośnikiem turystyki i sportu. To on namówił jednego z mieszkańców Zawiercia aby założył tutaj pierwszy klub futbolowy. Żarki Letnisko- przywiozłem stamtąd fotografię najstarszego samochodu w mojej wsi -1923 rok. Cały czas zatanawiam się kiedy pojawiło się pierwsze auto na Jurze. W 1914 roku w Królestwie Polskim było ok 500 samochodów. Barierą dla powszechności tego nowego zjawiska było wysokie cło ok 2 500 rubli od każdego sprowadzonego samochodu. Karol Raczyński niewątpliwie był pionierem albo jednym z pionierów automobilizmu polskiego ale jurajskiego też. Oglądam przedwojenna mapę samochodową. Na Kielce z Zawiercia doga prowadziła przez Fugasówkę i Bzów omijając Kromołów i Żerkowice( słynna góra zbyt trudną przeszkodą?) |
Autor: | u469 [ 06 lut 2008, 19:37 ] |
Tytuł: | Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze. |
Witam. Alkosandrze, piękny Willy's (lub Ford GPW), ja cały czas szukam zdjątka GAZa 67 wykonanego w Ogrodzieńcu w latach sześćdziesiątych, jak byłem łebkiem ta fota byla w moim rodzinnym archiwum. A' propos Jeepa z Pilicy, fajnie rozwiązano w nim problem braku drzwi. Pozdrawiam. |
Autor: | alkosander [ 06 lut 2008, 20:18 ] | |||
Tytuł: | Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze. | |||
Wiele wskazuje na to,że to właśnie hr.Raczyński był pierwszym zmotoryzowanym obywatelem Jury. Karol hr. Raczyński jako dwudziestolatek,w 1898 na trójkołowcu De Dion Bouton ustanowił rekord trasy Liege-Maestrich a w późniejszych latach wielokrotnie startował w zawodach w Belgii. „ Warszawa, dnia 7 grudnia 1909 r. W gmachu hotelu Bristol w Warszawie odbyło się pierwsze zebranie organizacyjne [i]Towarzystwa Automobilistów Królestwa Polskiego...Obecni...uznając Towarzystwo za ukonstytuowane dokonali wyborów Zarządu w osobach: 1) p. Antoniego Borzewskiego, 2) p. Adriana Chełmickiego, 3) ks. Władysława Druckiego-Lubeckiego, 4) p. Kazimierza Olszowskiego, 5) hr. Karola Raczyńskiego, 6) p. Piotra Strzeszewskiego, 7) hr. Augusta Zamoyskiego...”. Prezesem klubu wybrano Władysława ks. Druckiego-Lubeckiego, a sekretarzem generalnym Stanisława Grodzkiego. Starszą nieco organizacją był Galicyjski Klub Automobilowy działającego na terenie Lwowa i Krakowa.Jego statut został zatwierdzony 1 lutego 1908 roku. Prezesem GKA wybrano Dominika hr. Potockiego. Na kolejnych fotografiach jurajskich motoryzacyjnych śladów ten sam Willys i niezidentyfikowany motocykl na tle północnej pierzei pilickiego rynku oraz Opel(?) na tle ogrodzienieckich ruin. Wzgórze całkowicie pozbawione drzew to też ciekawostka.
|
Autor: | Robert [ 06 lut 2008, 20:25 ] |
Tytuł: | Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze. |
wygląda na Opla, model Kapitan ale to roczniki od 1936 |
Autor: | alkosander [ 06 lut 2008, 20:29 ] |
Tytuł: | Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze. |
O ile pamiętam jest to fotografia z lat II wojny więc rocznik pasuje. |
Autor: | alkosander [ 06 lut 2008, 20:34 ] | ||
Tytuł: | Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze. | ||
Na koniec coś podwójnie bliskiego u469 - znalezione w internecie zdjęcie Żarek z roku 1939 a na nim samochody.
|
Autor: | mlody [ 07 lut 2008, 11:11 ] |
Tytuł: | Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze. |
Było parę samochodów na Jurze. Kilka lat temu obok mnie przemknął sąsiad na wynalazku, który alkosander nazywa motocyklem. Wcześniej na jego plac zaglądałem z ciekawości. facet mial wyjątkowe egzemplarze np Chewroleta z lat 50-60 tych no i skorupa polskiego przedwojennego Fiata. Przewinęło się tam trochę antyków. Wszystkie wyciągał ze stodół w okolicach Pilicy, gdzie miejscowi jeszcze w latach 80 tych wozili nimi siano. Wszystkie poszły w Polskę. Nam pozostaje podziwiać te zabytki na starych fotografiach. Zdjęcie z Oplem początkowo było podpisano jako Smoleń( kiedyś o tym napomknąłem) i rok 1939. |
Autor: | u469 [ 07 lut 2008, 19:44 ] |
Tytuł: | Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze. |
Witam. Wracając jeszcze do pierwszego pjazdu hrabiego Raczyńskiego - De Dion Bouton był trójkołowcem przypominającym bardziej rower niż samochód. Pojazd ten powstał w roku 1896, posiadał silnik o pojemności 185 cm3 i mocy 1,25 KM, koła wyposarzono w nowoczesne i uważane wówczas za fanaberie, opony pneumatyczne filrmy Michelin. Do Polski takie pojazdy sprowadzał i sprzedawał je Stanisław Grodzki, to właśnie ten pan był pierwszym posiadaczem i kierowcą samochodu w Królestwie Polskim. Należący do niego dokument z 1896 roku uważa się za pierwsze polskie Prawo Jazdy. Co ciekawe jeden egzemplarz trójkołowca De Dion Bouton zachował się u nas do dziś i znajduje się w zbiorach Muzeum Techniki w Warszawie. Pozdrawiam. |
Autor: | alkosander [ 07 lut 2008, 20:12 ] |
Tytuł: | Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze. |
W czasie wakacji przemknęła przez prasę informacja o wystawieniu na aukcji w USA pojazdu La Marquis,który powstał w zakładzie De Dion-Bouton chyba w 1884 roku. Chodziło o pojazd w typowej dla tej firmy trójkołowej konfiguracji ale napędzany parą i będący na chodzie.Cena była szacowana na milion funtów. Nie wiem czy był sprowadzony w całości i bezwypadkowy ale wg artykułu właścicieli miał trzech więc nie nastawiałem się na licytację a potem nie znalazłem informacji za ile poszedł.Pewnie jakiś szejk wozi się teraz nim po piasku. |
Autor: | u469 [ 08 lut 2008, 09:04 ] |
Tytuł: | Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze. |
Witam. Na fotce z Żarek widać zapewne pojazdy 2 dywizji lekkiej, samochód po prawej to chyba Horch albo Mercedes. Zastanawia mnie marka auta hrabiego Raczyńskiego ze zdjęcia, które umieściłem w Moto-zagadce. Początkowo myślałem, że to Rolls-Royce 20 HP, ale w porównaniu z nim wykazuje znaczące różnice. Nadwozia typu landaulet - kareta wykonywało wiele firm np. Hooper na różnych podwoziach i było typowe dla pierwszej połowy lat dwudziestych ubiegłego wieku. Z przekazów rodzinnych wiem, że w latach trzydziestych w okolicach Włodowic miał miejsce wypadek wojskowej ciężarówki, jeden z jadących autem żołnierzy zginął. Pozdrawiam. |
Autor: | alkosander [ 08 lut 2008, 15:43 ] | ||
Tytuł: | Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze. | ||
Widzę bardzo duże podobieństwo do STOEWER`a D3 z roku 1923. Głęboko utopione w błotniku koło zapasowe,umiejscowienie lamp, figurka na masce, to dodatkowe "coś" (lampa?) przy szybie... Niestety oba zdjęcia nie są zbyt wyraźne i dokładne.
|
Autor: | u469 [ 10 lut 2008, 09:01 ] | ||
Tytuł: | Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze. | ||
Witam. Poniżej zamieszczam jeszcze jedną ciekawą fotkę związaną z Raczyńskimi. niestety na aparatach latających raczej słabo się wyznaje, może więc któryś z was będzie w stanie określić typ maszyny z obrazka. Pozdrawiam.
|
Strona 1 z 22 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |