Jurajskie Forum Dyskusyjne
http://forumjurajskie.pl/

Drogi Jury w XIX wieku
http://forumjurajskie.pl/viewtopic.php?f=1&t=5844
Strona 1 z 8

Autor:  Rybak [ 23 kwi 2013, 17:50 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Otwieram temat, który mam nadzieję znajdzie więcej chętnych do rozmowy, niż moje wcześniejsze propozycje. Zbieram wszystkie informacje na temat dróg, które już nie istnieją, zmieniły się fragmentarycznie. Oczywiście mam na myśli głównie trakty bite, trakty pocztowe, drogi zimowe itd. Standardy dróg zmieniały się w zaborze rosyjskim wraz z rozwojem technologii i rozwojem przemysłu. Jak zwykle interesuje mnie zakres gmin Olsztyn, Niegowa, Żarki :mrgreen:

Autor:  Rybak [ 23 kwi 2013, 19:41 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Nie ukrywam, że najbardziej interesują mnie : Gościniec Mirowski - droga, która stopniowo traciła na znaczeniu, by dziś stać się droga polną. Stare trakty między Janowem i Żarkami. 46-tka od Janowa do Bystrzanowic. Oprócz tych odcinek Kotowice - Mirów ( kiedyś ważniejsza była droga równolegle na wschód, Siedlec - Trzebniów, Trzebniów - Czatachowa, Gorzków - Bystrzanowice. Postaram się w najbliższym czasie zamieścić fragmenty znanych mi map.

Autor:  smar [ 23 kwi 2013, 20:29 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Ale jakie konkretnie informacje Cię interesują?
Mam mapę z ... 1939-1945 (polski podkład z niemieckimi dodatkami ostemplowana swastyką) arkusz 4629/1 Żarki NW i rzeczywiście na tej mapie droga ze Złotego Potoka do Bystrzanowic jest zaznaczona jako szosa II klasy, ta poniżej przez Hucisko jako "droga wiejska" a obecna do Gorzkowa i dalej Niegowej jako ... "droga gospodarcza" (gorsze są już tylko "ścieżki")

Autor:  Rybak [ 25 kwi 2013, 17:08 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Dziękuję za zainteresowanie. Na poczatek. Mapa Daniela Reymanna - niemieckich kartografów z lat 1806 - 1908

Załączniki:
lelów 2.png
lelów 2.png [ 307.5 KiB | Przeglądane 26099 razy ]

Autor:  Rybak [ 25 kwi 2013, 17:09 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

i ten sam odcinek dziś

Załączniki:
lelow 7.png
lelow 7.png [ 308.04 KiB | Przeglądane 26098 razy ]

Autor:  Rybak [ 25 kwi 2013, 17:13 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Co spowodowało, że droga ta straciła na znaczeniu? Kiedy dokładnie to się stało? Od świadków pamiętających okupację, wiem, że w czasie wojny wszyscy mieli kłopoty z poruszaniem się po niej. Była nieprzejezdna.

Autor:  Michał [ 25 kwi 2013, 17:26 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Odpowiedź jest prosta lecz wiele osób obecnie nie zdaje sobie z tego sprawy - na naszych ziemiach pojęcie drogi to bardzo umowna sprawa. Często nie było ściśle wytyczonych traktów, lecz przebieg ulegał naturalnej ewolucji, trwałe były tylko przejazdy przez większe miejscowości.

Do tego bezpośrednie porównywanie starych map ze współczesnymi dokładnymi mapami topograficznymi wymaga sporego "wyczucia" - to zupełnie inne podejście kartograficzne i inna skala generalizacji treści.

p.s.
Proszę nie pisać jednego postu pod drugim, przez 30 minut można użyć opcji edytuj

Autor:  Rybak [ 25 kwi 2013, 17:39 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Rozumiem. Mimo wszystko jednak uważam, że fakt zmiany znaczenia danej trasy musi posiadać określone przyczyny. Jak już wcześniej sygnalizowałem interesuje mnie historia danych odcinków. Akurat w powyższym przypadku nastapiła utrata znaczenia, ale postaram się niebawem pokazać drogi, które zmieniały kształt między dużymi miejscowościami.
Chyba opanowałem funkcję "edytuj" :mrgreen:
Poniżej odcinek Czatachowa - Zawada. mapa kwatermistrzostwa Królestwa Polskiego 1839. Droga z Czatachowy przechodzi do Zawady przez skrzyżowanie z traktem Janów - Żarki. Nie jest to zaskakujące?

Załączniki:
zawada.png
zawada.png [ 69.55 KiB | Przeglądane 26082 razy ]

Autor:  smar [ 25 kwi 2013, 18:38 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Z tą "prostotą odpowiedzi" to tak nie do końca prawda :)
Fakt, że przed IIWŚ jedyną drogą w dzisiejszym rozumieniu była stara Katowice-Warszawa z nawierzchnią brukowaną cegłą klinkierową lub miejscami nawet asfaltem. Ale np. na "mojej" mapie są: szosy I klasy, szosy II klasy, "trakty lub drogi wzmocnione", drogi wiejskie i drogi gospodarcze. Umowne to mogły być co najwyżej te czwarte i piąte a nie pierwsze trzy kategorie. Podobnie nie widzę żadnych problemów w porównywaniu map "mojej" i tych Rybaka z dzisiejszymi :)

Autor:  Michał [ 25 kwi 2013, 18:49 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

A mi się zdawało że mowa nie o XXw tylko o pierwszej połowie XIXw, a to tak troszkę inna sprawa, ale być może się mylę. To nie moja tematyka, są inni "spece" w tym zakresie, choć z drugiej strony coś tam o kartografii wiem :wink:

p.s.
spece w "" jako osoby głębiej zainteresowane tematyką, nie jako wątpliwość w wiedzę tychże oczywiście.

Autor:  smar [ 25 kwi 2013, 19:11 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

W tytule wątku jest mowa o XIX wieku a nie tylko o pierwszej jego połowie :)
Przytoczyłem przykład z XX w bo choć "zbyt późny" to dobrze ilustruje on problem poruszony przez Rybaka :)
ps. "moja" mapa jest z pewnością XX wieczna bo była używana w czasie IIwojny ale jej wygląd (nie mówiąc o stanie :) ) sugeruje czasy wcześniejsze. Niestety nie ma na niej lub nie potrafię znależć daty. Jest jednak znacznie bardziej archaiczna np. od "przedwojennych" wojskowych map 1:100 000

Autor:  Rybak [ 25 kwi 2013, 21:55 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Tak naprawdę to przydałby się wykaz legend znaków topograficznych map z tego okresu. Postaram się takowy zdobyć. Na razie kolejna zagadka: Droga Szczekociny - Koziegłowy. Co to za droga w 1861 ???

Załączniki:
trakty.png
trakty.png [ 297.6 KiB | Przeglądane 26025 razy ]

Autor:  Rybak [ 25 kwi 2013, 22:57 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

i dwie legendy wg Walczaka

Załączniki:
topo 1.png
topo 1.png [ 135.04 KiB | Przeglądane 26007 razy ]
topo.png
topo.png [ 251.53 KiB | Przeglądane 26007 razy ]

Autor:  smar [ 26 kwi 2013, 07:09 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

A to ciekawe! Legenda "mojej" 1:25000 jest dokładnie taka jak cytowana wg Walczaka (co już zresztą widać było z cytowanych przeze mnie rodzajów dróg).
A to, że jedne drogi zyskiwały a inne traciły na znaczeniu pewnie wynika z tego że potrzeby się zmieniały (wiem, wiem - na razie to tautologia). Dla przykładu Jaśnie Pan wybudował drogę z pałacu do dworu (Złoty Potok - Bystrzanowice) by na bale lub karty do sąsiada było wygodnie zajechać (o kochance... pardon! wybrance nie wspominając). Ale chałup włościańskich w innym rejonie klucza dóbr przybywało skąd to tymże włościanom na pole czy jarmark bliżej innym traktem było. I w końcu gdy młody panicz wybrankę rzucił i za granicę wyjechał to ta pierwsza droga na znaczeniu zupełnie podupadła a drugą, tę używaną nieco wzmocniono i ta trwa do dzisiaj :)

Autor:  alkosander [ 26 kwi 2013, 08:04 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Cytuj:
Droga Szczekociny - Koziegłowy. Co to za droga w 1861


Załączniki:
droga.jpg
droga.jpg [ 206.58 KiB | Przeglądane 25944 razy ]

Strona 1 z 8 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/