Teraz jest 11 gru 2019, 00:21




Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 88 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 12 maja 2013, 09:00 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2282
Lokalizacja: Łeba
To co powiem, to z całą pewnością teoretyczna spekulacja: Kolej Iwanogrodzko-Dąbrowska na odcinku do Kielc powstała w półtora roku. Nie jestem pewien, czy można to zrobić tak szybko. Myślę , że Rosjanie dużo wcześniej mieli przygotowane nasypy lub fragmenty torów. Myślę też, że jest różnica między terminami "zbudowanie" a "oddanie do ruchu pasażerskiego". Smar: stacja w Juliance na pewno powstała zgodnie z planem, ale może jednak linia zbudowana :?: w 1855 ZMIENIŁA swój kształt i została dostosowana do ruchu pasażerskiego.

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 14 lip 2013, 11:47 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2282
Lokalizacja: Łeba
Jeszcze fragment mapy z 1925 dotyczący okolicy obecnego przystanku PKS Czatachowa


Załączniki:
Czatachowa - Zawada 1925.png
Czatachowa - Zawada 1925.png [ 188.62 KiB | Przeglądane 5810 razy ]

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 24 lis 2013, 19:06 

Dołączył(a): 24 lis 2013, 10:41
Posty: 5
Rybak napisał(a):
Dziękuję za zainteresowanie. Na poczatek. Mapa Daniela Reymanna - niemieckich kartografów z lat 1806 - 1908


czy ktoś się orientuje, do czego odnosi się oznaczenie "czyzowski" w prawym dolnym rogu tego wycinka mapy Raymana? na żadnej innej mapie nie spotkałem go więcej.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 lis 2013, 19:29 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2282
Lokalizacja: Łeba
Chodzi o "Czyżowski młyn" u zbiegu Halszki i Białki. Ale przyznam, że mnie zaskoczyłeś. Nie znam chwilowo historii tego miejsca...

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 25 lis 2013, 18:18 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2282
Lokalizacja: Łeba
Nie jest to, co prawda odpowiedż w temacie, ale wyjątkowo - cytat z "Lustracji Województwa Krakowskiego 1789. "25 pażdziernik 1774 - Stanisław August, król polski, potwierdza Janowi i Zofii Czyżowskim przywilej na młyn we wsi Staromieście"

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 21 lut 2014, 18:53 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2282
Lokalizacja: Łeba
Podobno na rondzie w Olsztynie stoi kamień , na którym widnieje data ukończenia budowy obecnej drogi nr 46. Jeśli ktoś z Was przejeżdża tamtędy, mógłby ustalić , który to był rok?

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 21 lut 2014, 19:53 

Dołączył(a): 24 lis 2013, 10:41
Posty: 5
wielkie dzięki rybakowi za pomoc. :)
jestem pod wrażeniem wiedzy, dociekliwości i znajomości źródeł.

i jeszcze małe pytanko:
czy lustracye klucza sławkowskiego są już gdzieś dostępne zdigitalizowane


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 lut 2014, 20:04 

Dołączył(a): 08 lut 2005, 10:43
Posty: 8336
Lokalizacja: Włodowice
Rybak napisał(a):
Podobno na rondzie w Olsztynie stoi kamień , na którym widnieje data ukończenia budowy obecnej drogi nr 46. Jeśli ktoś z Was przejeżdża tamtędy, mógłby ustalić , który to był rok?


Nie podobno tylko jak najbardziej taki obelisk tam tkwi, poniżej fotka z sierpnia 2011r.

Obrazek

_________________
JuraPolska.com - z nami poznasz Jurę - usługi przewodnickie, wycieczki piesze, rowerowe po Jurze K-Cz; spływy kajakowe Pilicą, Liswartą, Nidą.
Kajakiem, pieszo, rowerem między Wartą, Nidą i Pilicą - blog wycieczkowy.
Towarzystwo Jurajskie


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 28 lut 2014, 21:06 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2282
Lokalizacja: Łeba
Dziękuję za zdjęcie obelisku z Olsztyna :!:
Poniżej stary trakt w Ostrężniku. Za gajówką w stronę Siedlca. Proszę nie patrzeć na piaszczystą drogę po lewej, ale na garb po prawej, idealnie wykierowany w stronę Trzebniowa. Machnąłem zdjęcie zanim go wykopią i zrobią kolejną asfaltową ścieżkę...


Załączniki:
trakt ostr.png
trakt ostr.png [ 314.68 KiB | Przeglądane 5429 razy ]

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 01 mar 2014, 06:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 maja 2007, 12:30
Posty: 3881
Lokalizacja: Pilica
Dlaczego to garb miałby być traktem? Poruszające się pojazdy tworzą koleiny. Naruszona wierzchnia struktura gleby,pozbawiona roślinności, była bardziej narażona na destrukcję przez zjawiska atmosferyczne a tym samym bardziej podatna na odkształcenia. Im starszy trakt tym większym wgłębieniem powinien biec zwłaszcza,że wypychana przez pojazdy ziemia powinna odkładać się na brzegach powiększając tworzące się zagłębienie. Widać to na przykładzie używanych przez wieki polnych dróg,które biegną zazwyczaj mniejszymi lub większymi zagłębieniami.

_________________
Idiotów na świecie jest mało, ale są tak sprytnie rozstawieni że spotykasz ich na każdym kroku...

Towarzystwo Jurajskie
http://www.jura-pilica.com


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 01 mar 2014, 08:46 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2282
Lokalizacja: Łeba
Ten garb JEST fragmentem traktu :D Sprawdzałem to już kilka lat temu. Teraz zrobiłem zdjęcie.
Generalnie zgadzam się z Tobą Alkosandrze. Ale ten garb ma po obu stronach kamienne krawędzie i w środku jest utwardzony.
Swoją drogą wielokrotnie zastanawiałem się dlaczego ludzie wybierali obrzeża traktów, jeśli ruch po nich nie był intensywny.. Podobna sytuacja wystąpiła między Ostrężnikiem, a Czatachową. Obecna asfaltowa droga biegnie na miejscu traktu, a ludzie wcześniej chodzili zazwyczaj ścieżką głębszą, po jego lewej stronie (patrząc na mapę).

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 30 sie 2014, 09:37 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2282
Lokalizacja: Łeba
"Trakt bity drugiego rzędu" - tak w XIX wieku nazywała się droga Częstochowa - Szczekociny. Czy ktoś z Was czytał lub słyszał o jej przebudowie w okresie międzywojennym. Dzięki zdjęciu Michała wiemy już, że odcinek Częstochowa - Olsztyn został oddany w 1927. a dalej? z relacji osób, które przeżyły wrzesień 1939 wiem, że droga za Janowem była wtedy kompletnie nieprzejezdna...

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 22 lis 2014, 23:46 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2282
Lokalizacja: Łeba
Pod Wolbromiem - gdzieś na wysokości Podlesic Drugich - na linii kolejowej znajduje się dość dziwna konstrukcja. Mianowicie - tor kolejowy rozgałęzia się , tworzy swego rodzaju "wyspę" - stoi tam kilka domostw - i nieco dalej znów się łączy z "kolegą". Czy ktoś zna przyczynę tego zjawiska?

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 23 lis 2014, 10:30 

Dołączył(a): 15 lis 2014, 18:41
Posty: 2
Może mijanka cżęsto stosowany zabieg przy jednotorowych liniach kolejowych


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 lis 2014, 10:50 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2282
Lokalizacja: Łeba
Tam są w sumie trzy tory i mijanka nie jest potrzebna. co ciekawe ten dolny odcinek łukowaty, powstał wcześniej


Załączniki:
podl 2.jpg
podl 2.jpg [ 100.12 KiB | Przeglądane 4590 razy ]

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 88 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona

Teraz jest 11 gru 2019, 00:21


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkownikow i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątkow
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postow
Nie możesz usuwać swoich postow
Nie możesz dodawać załącznikow

Szukaj:

Zgodnie z nowelizacją prawa telekomunikacyjnego informujemy, iż forumjurajskie.pl w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności używa pliki cookies.
Więcej informacji na ten temat w linku: Polityka prywatności


Strony współpracujące:

JuraPolska    Towarzystwo Jurajskie    Jurajska Informacja Turystyczna    Jura-Pilica.com    Związek Gmin Jurajskich

Jaskinie Jury    Jurajska Strona Alferka    Ojcowski Park Narodowy - informator turystyczny

it-jura.pl    Jurajski Serwis Turystyczny    jura.eko.org.pl   Informator Turystyczny Ojcow.pl   JuraInfo.pl - noclegi na Jurze


Wydawnictwo

Zamek

Towarzystwo

Kajakiem

Sklep Arsenał

Jura Paintball Silesia

JuraInfo.pl - noclegi na Jurze

Malamuty w Potrzebie


ForumJurajskie.pl służy pogłębianiu wiedzy o Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej, oraz okolicznych regionach m.in. Obniżeniu Górnej Warty, Jurze Wieluńskiej, Progu Lelowskim, itd.
Poruszane jest tu całe spektrum zagadnień związanych z historią, etnografią, kulturą, środowiskiem przyrodniczym, oraz turystyką i krajoznawstwem obszaru Jury Polskiej.
Możesz zaprezentować jurajskie zdjęcia, zapytać o bazę noclegową, wybrać najciekawszą trasę wycieczki, czy też dowiedzieć się o mniej znanych miejscach.

Właściciel ForumJurajskie.pl / JuraPolska nie bierze odpowiedzialności za treści zamieszczane na forum przez użytkowników,
jednocześnie zastrzega sobie prawo do usunięcia wpisów naruszających zapisy regulaminu forum.
Kontakt z administratorem forum - zobacz tutaj.

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL