Teraz jest 21 wrz 2018, 20:07




Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 08 mar 2006, 12:13 

Dołączył(a): 08 lut 2005, 10:43
Posty: 8170
Lokalizacja: Włodowice
Tekst pierwotnie zamieszczony był na JuraPolska.com - autorka Lena

O tym czy rajd będzie udany, zadecydują w dużej mierze przygotowania. Bardziej niż kiedykolwiek, w przypadku dalekich rajdów, ważna jest dobra organizacja.
Jeśli wyruszamy na rajd organizowany w jednym z ośrodków, organizator powinien zadbać o prawidłowy przebieg całej wyprawy.
A oto, w skrócie, o czym powinniśmy pamiętać, jeśli chodzi o konie i o nas samych :

I - koń

Aby rajd się udał musimy zadbać przede wszystkim o nasze konie.

1. Przede wszystkim koń wyruszający na rajd powinien być bezwzględnie zdrowy, jeśli wystąpią jakiekolwiek wątpliwości co do zdrowia konia, już w trakcie rajdu, należy zrezygnować z dalszej jazdy na nim i zwrócić się jak najszybciej do lekarza weterynarii. Jeśli rajd organizowany jest przez ośrodek jeździecki, możliwe że organizator zapewni nam konia zastępczego.

2. Przed wyjazdem kontrolujemy także stan kopyt. Jak wiadomo, bez kopyta nie ma konia. Koń wyruszający na rajd powinen mieć kopyta w dobrym stanie. Sprawdzamy czy koń nie potrzebuje zmiany podków.

3. Oprócz dobrego zdrowia, nasz koń musi odznaczać się bardzo dobrą kondycją fizyczną. Musi on przejść odpowiedni trening, który pozwoli mu na przebywanie długich dystansów, z dodatkowym obciążeniem.

4. Nie tylko kondycja konia jest ważna, ale i jego wyszkolenie: koń wyruszający na rajd powinien być dobrze ujeżdzony i posłuszny. Nasz wierzchowiec musi być przyzwyczajony do jazdy w terenie, powinien chętnie i bez obawy pokonywać różne przeszkody, strome zjazdy, podjazdy, przejścia przez wodę, grząski teren, itp
Koń nasz musi być przyzwyczajony do ruchu kołowego. Bywa że podczas rajdu musimy przez jakiś czas jechać po jezdni - jedziemy wtedy w zastępie, prawą stroną drogi, gdy tylko to możliwe, z jezdni zjeżdżamy na pobocze - bywa też że będzie trzeba przejechać przez ruchliwą drogę, w każdej z tych sytuacji koń powinien zachować spokój. Generalnie konie używane do rajdów nie powinny być płochliwe, ani bojaźliwe.

5. Ze względu na wszystkie te wymagania, do rajdów długodystansowych nie używamy koni młodych, niedoświadczonych. Należy też pamiętać, że oddalenie się od własnej stajni, nocowanie poza nią, może być dla młodego konia bardzo stresujące.

6. Powinniśmy także posiadać wiedzę na temat prawidłowego pojenia i karmienia koni.

7. Do uprawiania turystyki jeździeckiej, nadają się konie niezbyt wysokie, wytrzymałe,odporne, zwinne w terenie. Dlatego, w turystyce konnej sprawdzają się konie ras takich jak np. hucuły, islandery, etc... Dzięki trudnym warunkom w jakich rasy te hodowano, są one bardzo wytrzymałe. Hucuły sprawdzają się świetnie w terenach górskich, a jak wiemy i na Jurze nie brakuje sporych różnic wzniesień.
Konie większe jak angloaraby, konie małopolskie są mniej odporne i mniej wytrzymałe i lepiej będą się sprawdzały na krótkich trasach jak wycieczki, jazdy terenowe w okolicach ośrodka.


II - sprzęt

Zanim wyruszymy w daleką trasę, musimy zastanowić się czy posiadamy odpowiedni sprzęt :

1. Siodło: powinno zapewnić komfort dla konia i jeźdźca, najlepiej jeżeli będzie to wygodna kulbaka, albo specjalne siodło rajdowe, dodatkowo wyposażone w sakwy, pod siodło : czaprak, dodatkowo, wełniana derka, dobrze wchłaniająca pot.

2. Zamiast zwykłego ogłowia, praktyczniejsze będzie ogłowie kantarowe - jest to połączenie kantara z ogłowiem, po wypięciu wędzidła, możemy konia uwiązać, bez konieczności, za każdym razem, zdejmowania całego ogłowia i ubierania kantara.

3. W trenach górskich, przy częstym pokonywaniu stromych zjazdów i podjazdów, potrzebne będą też napierśnik i podogonie, zapobiegające przesunięciu się siodła.

4. Jeśli dodatkowo zabieramy ze sobą konia jucznego, musimy założyć na niego specjalne juki.

Warto też zainteresować się jazdą westernową, rajdowe siodła westernowe, są bardzo wygodne i także mogą być wyposażone w sakwy.
Oczywiście rząd musi być odpowiednio dopasowany, wcześniej wypróbowany!
W trakcie wyprawy sprawdzamy czy nie wystąpiły u konia otarcia.
Oczywiście pilnujemy też aby koń nie schylał głowy z dociągniętym popręgiem, chyba że mamy siodło western, przy którym nie podciąga się tak mocno popręgu.
Nigdy nie wiążemy konia za wodze.


III - jeździec

Gdy już zadbamy o konia i sprzęt, pomyślmy też o nas.

1. Jeśli jeździmy od niedawna musimy najpierw, opanować podstawy jazdy konnej na ujeżdżalni, a zanim wyruszymy na rajd zacząć od krótkich jazd terenowych, aby poczuć się w terenie w miarę swobodnie. Instruktor powinien dostosowywać jazdy w terenie do naszych umiejętności i on zadecyduje, czy możemy wyruszyć na dalszy rajd.

2. Niezależnie od tego jak długo konno już jeździmy, powinniśmy się do rajdu przygotować i pomyśleć o naszej kondycji i wcześniejszej zaprawie, aby móc spędzić każdego dnia, wiele godzin w siodle.

3. Musimy także zadbać o odpowiedni ubiór. Nieodpowiedni ubiór lub obuwie mogą stać się, podczas wielu godzin spędzonych w siodle, prawdziwym koszmarem.
Ubiór musi być wygodny, unikamy tworzyw sztucznych. Musimy być przygotowani na różne warunki pogodowe. Toteż zabieramy odzież ciepłą, odzież przeciwdeszczową, kapelusz, który będzie nas chronił zarówno przed deszczem jak i słońcem...
Co do butów najlepsze będzie wygodne obuwie, obejmujące kostkę i o prawie płaskim obcasie, do tego czapsy, w żadnym wypadku obuwie gumowe.


IV - ekwipunek

Gdy wyruszamy na rajd, mamy dwie możliwości, w pierwszym przypadku bierzemy wszystko ze sobą, potrzebne będą wtedy konie juczne. W drugim przypadku, organizator rajdu, zapewnia przewiezienie naszych rzeczy, na miejsce kolejnego noclegu. Nawet jeśli część naszych rzeczy jest przewożona samochodem, szereg rzeczy, niezbędnych w drodze, zabieramy ze sobą. Do ich przewiezienia potrzebne będą specjane sakwy przy siodłach.
Przed wyruszeniem, należy dobrze zastanowić się co musimy zabrać, najlepiej sporządzić sobie listę potrzebnych rzeczy. Jeśli decydujemy się na biwakowanie, wiąże się to ze zabraniem sprzętu biwakowego, znalezieniem odpowiedniego miejsca na rozbicie obozu.

Obecnie na transjurajskim szlaku konnym, możemy nocować w położonych przy szlaku ośrodkach, na nasze konie czekają tam miejsca w stajni.

Powinniśmy przewozić też ze sobą apteczkę. Osoba prowadząca rajd powinna posiadać umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy ludziom i koniom.


V - trasa

Trasa rajdu powinna być wcześniej opracowana.
Zabieramy ze sobą mapy.
Zbieramy informacje na temat okolicy w którą się wybieramy.
Zadanie mamy ułatwione, jeśli poruszamy się po oznakowanym szlaku.
Jednodniowe odcinki powinny być dopasowane do możliwości, koni i jeźdźców. Pamiętajmy też że nie tylko długość trasy jest istotna, ale i to czy będzie to trasa łatwa czy trudna do przebycia (częste zjazdy, podjazdy, jazda po kopnym śniegu, etc.).

Obrazek

Trasę należy zaplanować tak, aby do miejsca noclegu dotrzeć przed zmrokiem, z uwzględnieniem przystanków na popas i odpoczynek po drodze.

Przed wyruszeniem na rajd warto o turystyce konnej najpierw poczytać.
Dużo przydatnych informacji na temat rajdów konnych znajdziemy w książce
"Górska turystyka jeździecka", pod redakcją Marka Piotra Krzemienia, wydawnictwo "Ostoja".

Dobrym sposobem na zdobywanie doświadczenia i wiadomości z zakresu turystyki jeździeckiej będzie udział w wycieczkach i rajdach prowadzonych przez przodowników turystyki jeździeckiej PTTK i zdobywanie odznak Górskiej Turystyki Jeździeckiej.
Przy okazji rajdów i wycieczek pod przewodnictwem przodowników GTJ dowiemy się także wiele na temat zakątków Jury przez które będziemy przejeżdżać.

_________________
JuraPolska.com - z nami poznasz Jurę - usługi przewodnickie, wycieczki piesze, rowerowe po Jurze K-Cz; spływy kajakowe Pilicą, Liswartą, Nidą.
Kajakiem, pieszo, rowerem między Wartą, Nidą i Pilicą - blog wycieczkowy.
Towarzystwo Jurajskie


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

Teraz jest 21 wrz 2018, 20:07


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkownikow i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątkow
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postow
Nie możesz usuwać swoich postow
Nie możesz dodawać załącznikow

Szukaj:

Zgodnie z nowelizacją prawa telekomunikacyjnego informujemy, iż forumjurajskie.pl w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności używa pliki cookies.
Więcej informacji na ten temat w linku: Polityka prywatności


Strony współpracujące:

JuraPolska    Towarzystwo Jurajskie    Jurajska Informacja Turystyczna    Jura-Pilica.com    Związek Gmin Jurajskich

Jaskinie Jury    Jurajska Strona Alferka    Ojcowski Park Narodowy - informator turystyczny

it-jura.pl    Jurajski Serwis Turystyczny    jura.eko.org.pl   Informator Turystyczny Ojcow.pl   JuraInfo.pl - noclegi na Jurze


Wydawnictwo

Zamek

Towarzystwo

Kajakiem

Sklep Arsenał

Jura Paintball Silesia

JuraInfo.pl - noclegi na Jurze

Malamuty w Potrzebie


ForumJurajskie.pl służy pogłębianiu wiedzy o Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej, oraz okolicznych regionach m.in. Obniżeniu Górnej Warty, Jurze Wieluńskiej, Progu Lelowskim, itd.
Poruszane jest tu całe spektrum zagadnień związanych z historią, etnografią, kulturą, środowiskiem przyrodniczym, oraz turystyką i krajoznawstwem obszaru Jury Polskiej.
Możesz zaprezentować jurajskie zdjęcia, zapytać o bazę noclegową, wybrać najciekawszą trasę wycieczki, czy też dowiedzieć się o mniej znanych miejscach.

Właściciel ForumJurajskie.pl / JuraPolska nie bierze odpowiedzialności za treści zamieszczane na forum przez użytkowników,
jednocześnie zastrzega sobie prawo do usunięcia wpisów naruszających zapisy regulaminu forum.
Kontakt z administratorem forum - zobacz tutaj.

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL