nowe wiadomości
http://bedzin.naszemiasto.pl/wydarzenia/811443.html
Siewierz: Koniec horroru pieszych?
25.01.2008
Roman Zaręba, Katarzyna Korusiewicz z wnuczkiem Jędrzejem i Katarzyna Szymiec chcieliby w końcu bezpiecznie przechodzić na drugą stronę jezdni.
Roman Zaręba, siewierzanin, od ponad miesiąca czeka na odpowiedź z katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Dowiedzieliśmy się, że pismo jest już w drodze. Problem dotyczy przejścia na skrzyżowaniu ulic Targowej i Bohaterów z DK 1 w Siewierzu.
Od lat, my, mieszkańcy walczymy o to, aby w końcu można było tędy bezpiecznie przechodzić. Wszystko na próżno. Mamy poparcie miasta, ale nic to nie daje. Cztery lata temu, jedno z biur projektowych (na zlecenie GDDKiA) przygotowało analizę ruchu pieszych, z którego wynikało, że to miejsce naprawdę wymaga radykalnych kroków związanych z poprawą bezpieczeństwa - podkreśla pan Roman.
Wykonano trzy koncepcje przejścia bezkolizyjnego: przejście podziemne,betonowa kładka dla pieszych i stalowa kładka dla pieszych.
- Po konsultacjach z mieszkańcami Siewierza zaproponowaliśmy betonową kładkę dla pieszych. Od tego czasu nic się jednak nie zmieniło, a skala wypadków nie spada. Rozkładamy ręce i pytamy, co z tego opracowania. Czy szansy na kładkę nie ma? Czy pieniądze jakie będzie kosztować ta kładka ważniejsze są od życia ludzkiego? Mieszkańcy Siewierza, a zwłaszcza "Osiedla Zachód" są już zdesperowani i zapowiadają blokadę tego przejścia - mówi Roman Zaręba.
Wojciech Gierasimiuk, rzecznik prasowy katowickiego oddziału GDDKiA uspokaja, że temat nie został zapomniany.
- Postanowiliśmy skorzystać z dwóch rozwiązań. Pierwsze ma być związane z budową obwodnicy w Siewierzu, która ruszy, jak wszystko wskazuje, w tym roku. Do projektu związanego z jej budową wpisaliśmy także zrobienie przejścia dla pieszych wraz z sygnalizacją świetlną we wspomnianym rejonie Siewierza - mówi rzecznik.
Przyznaje jednak, że przejście to za mało, aby mieszkańcy zdecydowanie odczuli poprawę bezpieczeństwa na drodze.
- Kładka jest zdecydowanie potrzebna. Zrobienie jej zgłosiliśmy więc w ramach wniosku do ogólnopolskiego programu "Ósemka - osiem - osiemdziesiąt osiem", który dotyczy poprawy bezpieczeństwa na drogach krajowych - wyjaśnia rzecznik.
Drogi krajowe to wprawdzie 5 procent wszystkich dróg w Polsce, jednak ze względu na duże natężenie ruchu, to właśnie na nich dochodzi nawet do 40 procent wszystkich wypadków w kraju. Stąd wspólny pomysł programu "Ósemka - osiem - osiemdziesiąt osiem" stworzony w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz w Ministerstwie Transportu. Ósemka to droga krajowa numer 8 o największej liczbie wypadków i ofiar śmiertelnych, na której rocznie ginie około 150 osób. Osiem to osiem pozostałych jednocyfrowych dróg krajowych od DK1 do DK9. Osiemdziesiąt osiem to pozostałe dwucyfrowe drogi krajowe.
- Z naszego województwa złożyliśmy kilkaset wniosków w związku z tym programem. W jego ramach jest przebudowa skrzyżowań, budowa sygnalizacji świetlnych, kładek, barier energochłonnych, stawianie fotoradarów - wylicza rzecznik.
Czy mieszkańcy doczekają się w końcu na poprawę bezpieczeństwa? To będzie wiadomo za kilka miesięcy, najprawdopodobniej w maju.
- Oczywiście brane są pod uwagę statystyki policyjne, ale także te miejsca, które naszym zdaniem należą do szczególnie newralgicznych. Chcielibyśmy bardzo, aby udało nam się zrobić tę kładkę, a przynajmniej rozpocząć prace jeszcze w tym roku - zapewnia rzecznik. Wszystko zależy jednak od pieniędzy, które dostanie nasz oddział. A to będzie wiadomo najwcześniej w marcu.
Magdalena Nowacka - POLSKA Dziennik Zachodni
i jeszcze konkret
http://www.gddkia.gov.pl/article/oddzia ... 5000#trjmp
Data wysłania ogłoszenia: środa 27 luty 2008
Zamawiający: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Oddział w Katowicach
40-017 Katowice
ul. Myśliwska 5
tel. (032) 20 86 281
fax (032) 25 98 710
Przedmiot zamówienia: Przedmiotem niniejszego projektu jest budowa południowej obwodnicy miasta Siewierz w ciągu drogi krajowej
nr 78. Pod względem administracyjnym południowa obwodnica Siewierza leży na terenie woj. śląskiego w
granicach administracyjnych miasta i gminy Siewierz. Zakres przedmiotowej inwestycji obejmuje : - branża
drogowa: budowę dwujezdniowej drogi klasy GP długości 5 722 m o przekroju GP2/2, budowę dwóch
skrzyżowań skanalizowanych w kilometrach 0+696,26 oraz 5+254,51 wraz z oświetleniem, budowę dwóch skrzyżowań typu małe rondo, budowę węzła typu "pełna koniczyna" na przecięciu projektowanej DK-78 z DK-1
wraz z oświetleniem, budowę pasów włączeń i wyłączeń na DK-1, budowę jezdni zbierająco - rozprowadzającej
po lewej stronie DK-1, budowę odcinka DW-793 klasy G 1/2 długości 1 255 m, budowę dróg gminnych i
lokalnych: droga do ośrodka wypoczynkowego (klasy Z), droga wokół cmentarza (klasy D), droga do ulicy
Stoczkowej (klasy L), ul. Wojska Polskiego (klasy Z), ul. Mostowa (klasy D), ul. Kielecka (strona zachodnia -
klasy Z, strona wschodnia - klasy G) oraz odcinki dróg dojazdowych do ronda zachodniego (klas Z), budowę
dwóch przystanków autobusowych na DK-1 o nawierzchni betonowej, budowę ciągów pieszych wzdłuż DK-1,
wzdłuż drogi dojazdowej wokół cmentarza, wzdłuż drogi do ulicy Stoczkowej oraz w rejonie ronda wschodniego,
budowę 33 dróg gospodarczych dojazdowych do pól zlokalizowanych wzdłuż projektowanej drogi o łącznej
długości 6 806 m, - branża mostowa: budowę 8 obiektów mostowych: 6 obiektów w ciągu projektowanej
DK-78, 2 obiekty w ciągu DW-793, - branża kanalizacyjna: budowę szczelnych rowów drogowych oraz budowę
przepustów, budowę odcinków kanalizacji deszczowej, budowę dwóch zbiorników retencyjnych wzdłuż
DK-78, budowę studni chłonnych wraz z osadnikami dla przejęcia wód opadowych ze szczelnych rowów,
budowę rowów chłonnych oraz rowów akumulacyjno - retencyjnych, wykonanie zbiorników zabezpieczających
przed przedostaniem się wód zanieczyszczonych substancjami niebezpiecznymi w przypadku wystąpienia
nadzwyczajnych zagrożeń środowiska, oraz budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu (bariery, oznakowanie),
budowę ekranów akustycznych wzdłuż DK-78, w rejonie ronda wschodniego oraz wzdłuż DK-1, przebudowę
i zabezpieczenie istniejącego uzbrojenia kolidującego z projektowaną drogą - sieć wodociągowa, gazowa,
teletechniczna, - branża energetyczna: przebudowa linii niskiego, średniego oraz wysokiego napięcia.
Numer przetargu: 21/R-1/Obw.S/2008
Termin realizacji: 26 miesięcy (od udzielenia zmówienia)