Teraz jest 28 mar 2024, 14:56




Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 29 maja 2011, 06:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 maja 2008, 22:26
Posty: 2472
Lokalizacja: Będzin
Mam tu pytanie do największego znawcy tych terenów pod względem historycznym czyli Alkosandra. Podobnież w lasach miedzy Mokrusem a Szypowicami miała swego czasu powstać jednostka wojskowa, projekt zaniechano. Proszę o wszelkie informacje w tej sprawie. Dziękuje.

_________________
Moja Strona:
https://www.youtube.com/channel/UCWDZp- ... _Wcv1s9WzQ


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 29 maja 2011, 11:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lut 2008, 14:16
Posty: 334
Lokalizacja: Pilica
Z "Urban Legends", które słyszałem to wywnioskować można jedno.

Każdy "Jural" zna betonową drogę biegnącą od leśniczówki w Dzwonowicach przez las w kierunku Gulzowa. To tzw. "rakietówka". Betonowa nawierzchnia na niezłej podbudowie, z zakrętami po 90st. i mijankami, która kończy się w lesie sporym wybetonowanym placem (wym. na oko jak pół boiska piłkarskiego, a może więcej).

Z zasłyszanych opowieści od ludzie mieszkających niedaleko tej drogi wiem, że miała tam być nie tyle JW, a "II linia obrony rakietowej". Pewnie chodzi o obronę plot GOP'u i cały placyk był po to, że wyrzutnie mobilne miały z JW obrony przeciwlotniczej (możliwe że Bytom i Gliwice) wyjechać z samej jednostki i ustawić się na tym placyku i czekać na samoloty wroga. Nie wiem ile w tym prawdy. Wiem tylko o tym jednym miejscu, a ze strategicznego punktu widzenia powinno ich być więcej, nie wiem czy gdzieś jeszcze na jurze są takie drogi donikąd, czy na tej jednej się to skończyło.

_________________
Śląska Galeria Fotografii Pożarniczej - http://www.sgfp.com.pl

"Fotografia - amator martwi się o sprzęt, profesjonalista o kasę, a mistrz martwi się o światło" - Henri Cartier-Bresson


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 29 maja 2011, 14:30 

Dołączył(a): 06 lut 2011, 14:26
Posty: 17
Witam! Już od wielu lat temat ten inspirował nie tylko wyobraznie ale i motywacje do działania poznawczego historii tego miejsca.
Z dokonanych ustaleń wiemy na pewno, że miejsce to przeznaczone było jako jedne w kilku Zapasowych Stanowisk Ogniowych (ZSO) dywizjonów rakietowych OP.
Każdy dywizjon rakietowy OP posiadał co najmniej dwa ZSO w odległości około 15-20 km od miejsca stałej dyslokacji dywizjonu/m.Ciagowice/. Na wytypowanych pozycjach ZSO były wykonywane prace związane z rozbudową inżynieryjną. Po wprowadzeniu zautomatyzowanego systemu dowodzenia Wektor (ASD), dodatkowo geodeci wojskowi miejsca te nanosili do zintegrowanego systemu topograficznego naszego kraju.
Okresowo, na ZSO udawała się grupa rekonesansowa dywizjonu w składzie: szef sztabu, dowódca baterii radiotechnicznej i startowej, szef łączności i służby samochodowej. Grupa rekonesansowa miała zadanie sprawdzić, czy na ZSO nie pojawiły się jakieś przeszkody budowlane, stan dróg dojazdowych i mostów, stan węzłów dostępowych systemu łączności przewodowej, możliwości podłączenia się do sieci energetycznej, stan ujęć wody, stan oznakowań geodezyjnych itp.
Przewidywana była takze mozliwość wykorzystania tego miejsca jako stanowiska pozornego. Były to drewniane szkielety podstawowych elementów sprzętu bojowego dywizjonu, na które nakładano siatki maskujące.Strona budowlaną zajmowały się wydzielone jednostki Wojsk Lądowych. Jaka JW budowała tą Szypowicką infrastrukturę tego niestety jeszcze nie udało sie ustalić. Jedno jest pewne , wszystkie tego typu charakterystyczne budowle mozna juz odnależć przy pomocy coraz lepszej jakości zdjęc satelitarnych Polski. Przeznaczenia tych miejsc to przede wszystkim:
-zapewnienie części dywizjonów wyjścia spod pierwszego uderzenia;
-przegrupowania części dywizjonów w celu osłony rejonów lotnisk;
To tyle i aż tyle co do tej pory można było ustalić na temat tego miejsca niekoniecznie w rozmowach oficjalnych.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 29 maja 2011, 16:02 

Dołączył(a): 08 lut 2005, 10:43
Posty: 9148
Lokalizacja: Włodowice
Podchodząc do wielu spraw od strony mocno praktycznej mam następujące pytanie - czy te drogi nie są zbyt kręte i wąskie na ciężki sprzęt wojskowy? Można by poprowadzić dojazd prościej, druga sprawa to brak infrastruktury technicznej w tym miejscu, chyba że przyłącza energii/tel/wody są ukryte a instalacje w całości podziemne?

_________________
JuraPolska.com - z nami poznasz Jurę - usługi przewodnickie, wycieczki piesze, rowerowe po Jurze K-Cz; spływy kajakowe Pilicą, Liswartą, Nidą.
Kajakiem, pieszo, rowerem między Wartą, Nidą i Pilicą - blog wycieczkowy.
Towarzystwo Jurajskie


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 29 maja 2011, 16:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 maja 2007, 12:30
Posty: 3881
Lokalizacja: Pilica
Michale te drogi nie mogły wyglądać z powietrza na to czym były dlatego były stosunkowo kręte i wąskie. Wyrzutnie ruchome były samowystarczalne pod względem energetycznym. Drogę widziałem podczas budowy zanim położono asfalt. Robiła wrażenie solidnością konstrukcji i tym,że biegła znikąd donikąd a wjazdu na nią broniły z obu stron szlabany.

_________________
Idiotów na świecie jest mało, ale są tak sprytnie rozstawieni że spotykasz ich na każdym kroku...

Towarzystwo Jurajskie
http://www.jura-pilica.com


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 29 maja 2011, 19:02 

Dołączył(a): 08 lut 2005, 10:43
Posty: 9148
Lokalizacja: Włodowice
No, OK, zwiad lotniczy/satelitarny, ale równie dobrze można było puścić taką drogę łatwiejsza i mniej krętą trasą "od wsi do wsi". Budowa nie powinna wzbudzić większych podejrzeń, placyk w lesie, mocne szlabany na skraju lasu. Te drogi w sumie się kawałek wiją i w warunkach zimowych kolumna szybko ich nie pokona. Ale wojsko to wojsko, u nich inne prawa działają ;)

_________________
JuraPolska.com - z nami poznasz Jurę - usługi przewodnickie, wycieczki piesze, rowerowe po Jurze K-Cz; spływy kajakowe Pilicą, Liswartą, Nidą.
Kajakiem, pieszo, rowerem między Wartą, Nidą i Pilicą - blog wycieczkowy.
Towarzystwo Jurajskie


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 30 maja 2011, 15:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 maja 2008, 22:26
Posty: 2472
Lokalizacja: Będzin
Dzisiaj postanowiłem odwiedzić to miejsce niestety w głąb lasu idzie droga asfaltowa lecz zamknięta szlabanem.


Załączniki:
Las Mokrus
DSCF0047.JPG
DSCF0047.JPG [ 227.37 KiB | Przeglądane 8410 razy ]
Las Mokrus
DSCF0046.JPG
DSCF0046.JPG [ 284.53 KiB | Przeglądane 8410 razy ]

_________________
Moja Strona:
https://www.youtube.com/channel/UCWDZp- ... _Wcv1s9WzQ
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 30 maja 2011, 16:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 maja 2007, 12:30
Posty: 3881
Lokalizacja: Pilica
Cytuj:
niestety w głąb lasu idzie droga asfaltowa lecz zamknięta szlabanem.
Da się przejść obok szlabanu :)

_________________
Idiotów na świecie jest mało, ale są tak sprytnie rozstawieni że spotykasz ich na każdym kroku...

Towarzystwo Jurajskie
http://www.jura-pilica.com


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 30 maja 2011, 16:05 

Dołączył(a): 28 paź 2005, 07:08
Posty: 812
Kupowałem z tego lasu drzewo parę razy i kiedyś zagadałem leśniczego w tym temacie. Człowiek zaśmiał się szeroko i powiedział, że te drogi budowało nadleśnictwo a nie wojsko. Zawsze trzeba pytać u źródła ;)

_________________
Endomondo_Se_Bywam:) AllegroBiker


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 30 maja 2011, 18:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 maja 2007, 12:30
Posty: 3881
Lokalizacja: Pilica
Cytuj:
drogi budowało nadleśnictwo a nie wojsko
Wiemy kto ale nie wiemy po co :mrgreen:

_________________
Idiotów na świecie jest mało, ale są tak sprytnie rozstawieni że spotykasz ich na każdym kroku...

Towarzystwo Jurajskie
http://www.jura-pilica.com


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 30 maja 2011, 20:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 maja 2008, 22:26
Posty: 2472
Lokalizacja: Będzin
alkosander napisał(a):
Cytuj:
drogi budowało nadleśnictwo a nie wojsko
Wiemy kto ale nie wiemy po co :mrgreen:

No właśnie po co :mrgreen:

_________________
Moja Strona:
https://www.youtube.com/channel/UCWDZp- ... _Wcv1s9WzQ


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 04 gru 2011, 20:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 kwi 2007, 17:31
Posty: 3645
Czy są jeszcze inne takie stanowiska na Jurze?

_________________
Portal o Jaskiniach Jury Krakowsko-Częstochowskiej
Jaskinie Jury


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 

Teraz jest 28 mar 2024, 14:56


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkownikow i 28 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątkow
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postow
Nie możesz usuwać swoich postow
Nie możesz dodawać załącznikow

Szukaj:
cron

Informujemy, iż forumjurajskie.pl w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności używa pliki cookies.
Więcej informacji na ten temat w linku: Polityka prywatności

Wydawnictwo

Kajakiem

Sklep Arsenał

Jura Paintball Silesia

JuraInfo.pl - noclegi na Jurze


ForumJurajskie.pl służy pogłębianiu wiedzy o Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej, oraz okolicznych regionach m.in. Obniżeniu Górnej Warty, Jurze Wieluńskiej, Progu Lelowskim, itd.
Poruszane jest tu całe spektrum zagadnień związanych z historią, etnografią, kulturą, środowiskiem przyrodniczym, oraz turystyką i krajoznawstwem obszaru Jury Polskiej.
Możesz zaprezentować jurajskie zdjęcia, zapytać o bazę noclegową, wybrać najciekawszą trasę wycieczki, czy też dowiedzieć się o mniej znanych miejscach.

Właściciel ForumJurajskie.pl / JuraPolska nie bierze odpowiedzialności za treści zamieszczane na forum przez użytkowników,
jednocześnie zastrzega sobie prawo do usunięcia wpisów naruszających zapisy regulaminu forum.
Kontakt z administratorem forum - zobacz tutaj.



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL